از قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار واشنگتن‌پست، تا تعقیب و ترور فرماندهان حزب‌الله لبنان و موارد دیگر، رد پای یک شرکت فناوری اسرائیلی دیده می‌شود. این شرکت، همکاری‌هایی هم با آمریکا داشته است.

NSO؛ بدنام‌ترین شرکت فناوری جهان در خدمت جوخه ترور صهیونیست‌ها

«موبایلی که در دست شماست جاسوس قاتلی است که اطلاعات دقیقی به دشمن می‌دهد و مکان فرماندهان ما را نشان می‌دهد.» این بخشی از نکاتی است که چندی پیش، سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، در گفت‌وگو با مردم لبنان در مورد خطرات جاسوسی رژیم صهیونیستی از موبایل‌ها و دوربین‌های مداربسته گفته بود. نصرالله در ادامه تأکید کرده بود: «اسرائیل به جاسوس نیاز ندارد بلکه از طریق دوربین‌های مداربسته که به اینترنت وصل است همه شهرها و خیابان‌ها و رزمندگان را می‌بیند. اکثر اتفاقاتی که برای ما افتاده به‌خاطر موبایل بوده است.»

بدنام‌ترین شرکت فناوری جهان

شرکت NSO، یک شرکت فناوری در فلسطین اشغالی است که نقش یک سازمان جاسوسی تمام‌عیار را نیز برای رژیم صهیونیستی بازی می‌کند. «توسعه فناوری برای کمک به دولت و سازمان‌های اطلاعاتی» عبارتی است که این شرکت در معرفی خود آورده است و خبر از آن دارد که این شرکت تماماً در اختیار دولت نتانیاهو است.زمستان ۲۰۲۲ بود که رسانه‌ها اطلاع دادند پلیس اسرائیل از سال ۲۰۱۳ از نرم‌افزار جاسوسی ساخته شده توسط NSO برای جاسوسی از ده‌ها عضو فلسطین اشغالی، از جمله مقامات ارشد دولتی و معترضان علیه بنیامین نتانیاهو، استفاده می‌کرده است. پلیس اسرائیل از نرم‌افزار ساخت این شرکت برای جاسوسی و رصد روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی نیز استفاده می‌کند. همچنین با استفاده از جاسوسی از شهروندان، مخالفان همجنس‌گرایی را هم شناسایی و دستگیر می‌کند.پگاسوس (Pegasus) نام این جاسوس‌افزار است که می‌تواند به تلفن همراه نفوذ کند و داده‌های شخصی و موقعیت مکانی را جمع‌آوری کند. پگاسوس می‌تواند بدون اطلاع یا اجازه کاربر میکروفون و دوربین گوشی را نیز کنترل کند. گروه NSO ابزارهای خود را به نحوی توسعه می‌دهند که تلفن‌های همراه هدف را بدون هیچ‌گونه تعامل با کاربر آلوده می‌کند.پگاسوس علاوه بر افراد داخل فلسطین اشغالی، از گوشی‌های هوشمند مردم لبنان و به‌ویژه جنوب لبنان نیز استفاده می‌کند تا مهره‌های مهم حزب‌الله را شناسایی، رصد و ترور کند. محافظت از دستگاه در برابر نفوذ جاسوس‌افزارهایی چون پگاسوس بسیار دشوار است؛ به همین دلیل سید حسن نصرالله در زمستان سال گذشته از مردم خواست تلفن‌های هوشمند همراه خود را دور کنار بگذارند.

علاوه بر این، ارتش اسرائیل از دوربین‌های قرار گرفته در خانه‌ها، محله‌ها و خیابان‌ها نیز استفاده کرده و به شبکه‌های نظارتی موجود در لبنان نفوذ می‌کند. در تلاش برای خنثی‌کردن این تاکتیک‌ها، حزب‌الله از ساکنان شهرهای مرزی در جنوب لبنان خواسته است که دوربین‌های نظارتی را در خانه‌ها و مغازه‌های خود غیرفعال کنند.علاوه بر این، گزارش‌هایی هم وجود دارد که نشان می‌دهد مردم لبنان تماس‌های مشکوک از افرادی دریافت می‌کنند که مدعی هستند نماینده انجمن‌ها و نهادهای رسمی یا خصوصی هستند، اما در واقع، به دنبال اطلاعات در مورد اعضای خانواده یا پرس‌وجو در مورد افراد خاص وابسته به مقاومت هستند.

همکاری آمریکا با شرکت جاسوسی NSO

با اینکه بایدن NSO را در لیست تحریم قرار داد و استفاده از جاسوس‌افزارها را برای دولت محدود کرد، اما گزارش‌های مختلف حاکی از آن است که با وجود شرکت‌های غول فناوری مانند گوگل، مایکروسافت و اپل در آمریکا، این شرکت با ایالات متحده همکاری‌های متعددی داشته است. تایمز در گزارشی نوشت که به احتمال زیاد، قرارداد همکاری بین آمریکا و NSO در نوامبر ۲۰۲۱ وجود دارد که اقدامات بایدن نمی‌تواند جلوی اجرای آن را بگیرد. عناصر دستگاه امنیت ملی آمریکا در سال‌های اخیر از ابزارهای حاسوسی این شرکت اسرائیلی به صورت بی‌سروصدا علیه قاچاقچیان مواد مخدر به کار گرفته‌اند. همچنین FBI در سال ۲۰۱۹ به قدرتمندترین ابزار هک NSO، یعنی همان پگاسوس، دسترسی پیدا کرده است.همچنین غول دفاعی آمریکا، یعنی L۳Harris در سال ۲۰۲۲ تلاش کرده است که ابزارهای هک NSO را خریداری کند. مدیران L۳Harris با مقامات دولتی وارد مذاکره شده بودند تا قبل از اعتراض کاخ سفید، پیش‌نویس این قرارداد را نهایی کنند.

دست داشتن ابزارهای جاسوسی در قتل روزنامه‌نگاران

بنیامین نتانیاهو از ابزارهای جاسوسی NSO برای شناسایی فعالان سیاسی و روزنامه‌نگاران مخالف خود در مناطق مختلف فلسطین اشغالی استفاده کرده است.

رد پای پگاسوس NSO حتی در بزرگ‌ترین پرونده قتل روزنامه‌نگار جهان وجود دارد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که در عربستان سعودی، دستیاران محمد بن سلمان از پگاسوس علیه همکاران جمال خاشقچی، استفاده کرده‌اند. خاشقچی روزنامه‌نگار واشنگتن پست بود که در اکتبر ۲۰۱۸ توسط عوامل سعودی در استانبول به طرز فجیعی به قتل رسید.علاوه بر آمریکا و عربستان سعودی، دولت‌های مختلفی از جاسوس‌افزارها برای شناسایی و رصد مخالفان خود استفاده کرده‌اند. دولت مکزیک از روزنامه‌نگارانی که در حال تحقیق درباره جنایات نظامی بودند جاسوسی می‌کرد. در یونان نیز استفاده از نرم‌افزارهای جاسوسی علیه روزنامه‌نگاران و چهره‌های اپوزیسیون باعث یک رسوایی سیاسی بزرگ در این کشور شد.

تهدیدات امنیت سایبری لبنان

پر واضح است که با پیشرفت‌های تکنولوژیکی، خطرات امنیت سایبری افزایش می‌یابد. گزارش‌ها حاکی از افزایش حملات هکری و جاسوسی، به‌ویژه در غرب آسیا است. Kaspersky، یک شرکت پیشرو در امنیت سایبری، اعلم کرد که درصد کاربران مورد حمله نرم‌افزارهای جاسوسی در خاورمیانه (غرب آسیا) در ابتدای سال ۲۰۲۳ افزایش ۱۱.۸ درصدی داشته است.با توجه به تهدیدات امنیت سایبری گسترده‌ای که حاکمیت دیجیتالی لبنان با آن مواجه است، فقدان راهبردهای امنیت سایبری ملی و کمپین‌های آگاهی‌سازی در مورد تهدیدات شبکه تلفن همراه و زمینی توسط اسرائیل، نگرانی قابل توجهی ایجاد می‌کند.

برای محافظت در برابر نظارت الکترونیکی احتمالی توسط دولت اشغالگر، خواه مستقیماً یا تحت پوشش نهادهای مختلف، رعایت احتیاط و هوشیاری به نفع منافع ملی شهروندان لبنانی، به‌ویژه مردم جنوب لبنان است. جنوبی‌ها همچنین باید مراقب استفاده از تلفن‌های همراه غیرهوشمند، که در زبان عامیانه در لبنان به نام «ابو لومبا» شناخته می‌شود، نیز باشند؛ زیرا به دلیل سهولت ردیابی موقعیت مکانی، خطرات مشابهی را برای گوشی‌های هوشمند به همراه دارند. به‌علاوه، گزارش‌هایی درباره سوءاستفاده اسرائیل از دستگاه‌های متعلق به دوستان و خانواده‌های مبارزان مقاومت، که ممکن است کاملاً از خطرات ناشی از استفاده از فناوری خود آگاه نباشند، نیز وجود دارد. این عدم آگاهی راه‌های جمع‌آوری اطلاعات از طریق وسایل الکترونیکی مانند تلویزیون‌های هوشمند متصل به اینترنت یا سایر دستگاه‌های الکترونیکی متصل، باز می‌کند. با این وجود، تأکید سید حسن نصرالله به استفاده نکردن از موبایل‌ها و دوربین‌های مداربسته توسط مردم لبنان برای این است که مسیر جاسوسی رژیم صهیونیستی از مردم لنبان بسته شود.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.